Carmina Burana: Pittig, meeslepend muziekspektakel

Bijzonder, groots en spectaculair. Dat zijn toch wel de kreten die passen bij de Camina Burano. De speciale muziekavond(en) die ter gelegenheid van het 25-jarige bestaan van Den Durpsherd door harmonie T.O.G. in nauwe samenwerking met professionele topzangers, een zangeres, een kinderkoor en maar liefst 75-koppig gelegenheidskoor, op de planken wordt gezet op vrijdag 8 en zaterdag 9 juni om 20.15 uur bij uiteraard genoemde jubilaris aan de Kerkwijk.

Harmonie T.O.G. heeft al heel lang zijn thuisbasis bij Den Durpsherd. Naast de wekelijks repetities en een gezellige nazit, leverde dat in het verleden al vaker bijzondere voorstellingen op waarbij T.O.G. muzikaal uitpakte samen met bekende Nederlanders. Alles in goede samenspraak en nauwe samenwerking met Den Durpsherd. Natuurlijk is T.O.G. dan ook weer nauw betrokken bij de reeks feestelijke activiteiten waarmee het gemeenschapshuis het 25-jarig jubileum viert. Naast een speciale zomerpopeditie het weekend van zaterdag 23 en zondag 24 juni is er eerst de Carmina Burana waarmee vrijdag 8 en zaterdag 9 ook een heel weekend wordt gevuld.

Liefde
De Carmina Burana is een compositie van Carl Orff die hij in 1935 geheel in eigen stijl schreef aan de hand van de middeleeuwse compositie. Een muzikale vertelling die verhaalt over liefde, plezier en noodlot waarbij de belangrijkste boodschap is om te genieten van de momenten van geluk omdat het leven nu eenmaal ups en downs heeft. “De Carmina Burana is geen popmuziek, maar een redelijk zwaar klassiek opgevoerd muziekstuk dat helemaal in het Latijns wordt gezongen. De vertaling van alle teksten wordt gelijktijdig op grootbeeld getoond zodat het publiek kan volgen waar het over gaat”, vertelt Bart Coolen namens het organisatiecomité. Volgens genoemde is het hele gebeuren een ware spektakelshow die heel veel vergt van alle deelnemende muzikanten, zangers en zangeressen. “De muzikanten van T.O.G. hebben nog nooit eerder zo lang aaneengesloten gespeeld. Dat vergt heel veel van ze. Zij moeten zich doorlopend concentreren omdat zij alle zangers, zangeres, het kinderkoor en het projectkoor begeleiden”, vertelt Bart.

Opera
Er zijn in deze dus allerlei groepen die samenkomen in één grote voorstelling. Zo is er om te beginnen het harmonieorkest onder leiding van Jan Gerrit Adema. Vervolgens is voor de gelegenheid een maar liefst 75-koppig gelegenheidskoor opgericht, met zangers en zangeressen uit Berlicum en omgeving. Zij zijn al tijden doende om onder leiding van dirigent Rowan van Westen zich de muziek of beter de teksten ‘eigen’ te maken. Het is niet allemaal zware kost overigens want er wordt ook een klein kinderkoor ‘ingevlogen’. Een bestaand koor een eindje uit de regio die een wat luchtiger touch geeft aan het geheel. “De Carmina Burana is een opera. Een vorm van muziektheater. Een overwegend gezongen toneelstuk. Het is een afwisselend muziekstuk met hele mooie meeslepende melodieën en prachtige solo’s. Die worden voor rekening genomen van professionele zangers bariton Willem de Vries, tenor Adrian Fernandes en sopraan Nora Khallouf. Het geheel wordt verder muzikaal ondersteund door het grote koor en een kinderkoor. Opgeteld wordt het opgevoerd door circa 150 musici”, claimt Bart. Hoewel geen lichtvoetig gebeuren, is de Carmina Burana volgens Coolen voor iedereen die zich ervoor open stelt een fantastisch muziekspektakel. Resoluut: “Het is een pittig, meeslepend en bijzonder innemend muzikaal gebeuren en geheid een belevenis van formaat.”

bron: Wendy van Lijssel (De Brug, juni 2018)