Concours is een onvergetelijke ervaring

repetitie harmonie-orkest van muziekvereniging TOG Berlicum (c) Bart Coolen

Er wordt deze maanden extra hard gerepeteerd bij het harmonieorkest van muziekvereniging TOG: repetitiedagen, concerten, groepsrepetities. Dat alles in voorbereiding op het concertconcours op zaterdag 23 november 2019. Tijdens dit concours worden 18 orkesten beoordeeld door een professionele jury.

Het concours staat eens in de 4 of 5 jaar op de agenda van TOG. De jury beoordeelt de uitgevoerde muziekstukken en geeft daar punten voor. Er zijn verschillende divisies waarin een orkest uit kan komen. Afhankelijk van het aantal punten dat de jury geeft, kan een orkest degraderen of promoveren. Het harmonieorkest van TOG komt nu uit in de eerste divisie, dat is de hoogste klasse voor amateurorkesten. Het concours zorgt voor een mooie uitdaging om in die hoogste klasse te blijven. Maar het toewerken naar een concours brengt vooral een mooie ervaring voor de muzikanten.

Dirigent Jan Gerrit Adema vertelt over de voorbereiding naar het concours: ”Vanaf de start is het alsof je samen met het orkest een grote puzzel aan het leggen bent. Op vele vlakken komt er van alles bij kijken: voorbereiding, presenteren, organiseren en natuurlijk echt muziek maken van de lastige concourswerken. Dit proces geeft veel voldoening, omdat je samen iets bijzonders bereikt.“

Het harmonieorkest van TOG speelt als inspeelwerk ‘A little prayer’ van Glennie. De muziekstukken waarop het orkest wordt beoordeeld, zijn ‘Duende’ van Alarcòn en ‘Aurora’ van Doss.

TOG zoekt niet alleen tijdens het concours, maar ook op andere momenten uitdaging en ontwikkeling op. Zoals bij het grootse Carmina Burana-project in 2018, of het concert in concertzaal De Vereniging in Nijmegen in 2016. Verder is de muziekvereniging vaak in en rond Berlicum te horen. Op Muziekverenigingtog.nl vind je het totale programma, ook voor de opleidingsorkesten en de slagwerkgroepen.

Het concertconcours vindt plaats in Theater de Schalm te Veldhoven. Muziekvereniging TOG speelt om 19.30 uur. Kaarten kosten 10 euro en zijn te koop aan de deur of via Brabantse-muziekbond.nl.