Ridderorde voor Tonn van de Veerdonk

Op maandag 26 april 2021 is Tonn van de Veerdonk benoemd tot Ridder in de orde van Oranje Nassau. Wij feliciteren Tonn met deze ontzettend verdiende Koninklijke erkenning! De voordracht voor een onderscheiding is gedaan door muziekvereniging TOG en vele scholen en verenigingen in de regio. Hieronder lees je waarom!

Tonn van de Veerdonk is vanaf 1969 lid van Harmonie TOG. Hij was op dat moment 8 jaar oud en kreeg zijn eerste slagwerkles van Mari Klerks uit Berlicum. Dit betekent dat hij meer dan 50 jaar lid is van onze vereniging.

Slagwerkinstructeur
Tonn begon in 1974, op 15-jarige leeftijd als slagwerkinstructeur bij TOG. Hij nam toen de taak over van Mari Klerks. Vanaf 1979 gaf hij samen met toenmalig instructeur Piet van Ooyen nieuwe impulsen aan het tamboerkorps. In 1981 zet hij een seniorendrumband op met maar liefst 24 mensen. ¥ In 1982 formeert Tonn de B-selectie. Een nieuwe groep naast de al bestaande A-selectie, die volledig bestaat uit jeugdige slagwerkers. ¥ In 1984 wordt hij ook instructeur van deze B-selectie. In 1989 is Tonn tevens instructeur geworden van de A-selectie van TOG. In de jaren negentig heeft Tonn ook nog de C-selectie opgericht, om de doorstroming van de jeugd naar de wat oudere slagwerkers te bevorderen. Tot op de dag van vandaag is Tonn instructeur van deze slagwerkgroepen. Dit betekent dat hij 45 jaar instructeur is van de slagwerkgroepen van TOG en hiermee van grote betekenis is voor het muziekonderwijs in Berlicum.

Bestuurslid
Tonn is vele jaren bestuurslid geweest van TOG. Vanaf 1986 tot 2000  heeft hij de rol van algemeen bestuurslid vervuld en zorgde zo voor de verbinding tussen harmonieorkest, slagwerkgroepen en destijds het majorettekorps.
Een van de meest bijzondere eigenschappen van Tonn is dat hij de gave heeft mensen enthousiast te maken voor slagwerk, op zijn eigen manier, gewoon door Tonn te zijn. Niet moeilijk doen, niet te veel praten maar doen. Dat is zijn motto. Door zijn betrokkenheid en enthousiasme, door zijn nimmer aflatende aanwezigheid en daar mee een bijzondere voorbeeldfunctie uitoefenend, heeft Tonn onmetelijk veel slagwerkers opgeleid en jarenlange samenwerking gehad met deze slagwerkers in één van de slagwerkgroepen van TOG. Deze slagwerkgroep is eigenlijk ook altijd een vriendenclub geweest die vele jaren in een constante samenstelling met elkaar gemusiceerd heeft. Daar profiteert TOG al verschillende decennia van. Iedereen die bij Tonn les heeft (gehad) krijgt op Tonns’ eigen wijze persoonlijke aandacht. Je ontkomt er niet aan. Iedereen die hij tegenkomt krijgt een knuffel. Je kunt er wat van vinden maar het is misschien wel een nog belangrijkere factor iedereen enthousiast te maken voor slagwerk dan het slagwerk zelf. Tonn is een echt mensenmens, en bovenal een echt verenigingsmens. Volgens zijn eigen zeggen gaat TOG hem misschien nog wel meer aan het hart dan zijn eigen drumschool Rhythm Impact.

Tonn draagt een belangrijke steen bij aan de visie die TOG heeft. Tonn is flexibel in wat hij doet, en beweegt mee in de tijd en naar wens van leerlingen, leden en publiek. Hij probeert altijd onderscheidend te zijn en werkt nieuwe ideeën uit om maar leuke en hippe dingen te doen en mensen uit te dagen om hen enthousiast te maken en te houden. Hier mee stimuleert hij de creativiteit van de slagwerkers zelf en de organisatie van verschillende concerten en activiteiten van TOG. Tonn is directeur van slagwerkschool Rhythm Impact, die al verschillende jaren de drumschool van het jaar is en in korte tijd is uitgegroeid tot één van de grootste slagwerkscholen van Nederland. Tonn zelf is meerdere malen tot beste drumleraar van de Benelux uitgeroepen. Voldoende bewijs dat de kwaliteit van de opleidingen goed is. De slagwerkgroep maakt een bijzonder goed stuk muziek en het is een gezellige en sociale groep, die je of met of zonder harmonieorkest ziet optreden, binnen of buiten het dorp, in binnen of buitenland.
Tonn wordt de laatste jaren voor zijn werkzaamheden als instructeur (lesuren, instructie en (een deel van) optredens) betaald. Echter de uren die hij meer besteed heeft aan TOG dan deze betaalde uren zijn groot in aantal en van onmetelijke waarde voor onze vereniging. (Voor dat Tonn Rhythm Impact oprichtte had hij naast de slagwerkopleidingen en zijn instructeurswerk ook nog een andere baan.) Vele uurtjes in de avond en nacht zijn versleten aan het componeren van slagwerkstukken en arrangementen, en het schrijven van nieuwe opleidingsmethodes voor de jeugdige slagwerkers. Daar naast stimuleert en promoot hij het slagwerk in het algemeen d.m.v. clinics op scholen, slagwerk-opendagen, presentatiedagen voor leerlingen, slagwerkdagen en jeugdmuziekdagen in de regio, uitwisselingsconcerten, drieluik-concerten, bedrijfsclinics, bedrijfsopeningen en de windkracht 6 projecten in samenwerking met muziekschool Medez. Duidelijk mag zijn dat Tonn verantwoordelijk is voor een groot deel van de ledenwerving van TOG, onder zowel slagwerkers als blazers. Hij is medeverantwoordelijk voor het muzikaal onderlegd zijn van vele kinderen en volwassenen in Berlicum en haar omliggende dorpen.
TONN BEDANKT EN GEFELICITEERD!