Piet de Groot 50 jaar lid van TOG

Tijdens de seizoensafsluiting op woensdag 12 juli werd basklarinettist Piet de Groot in de muziekzaal van Den Durpsherd gehuldigd vanwege zijn 50-jarig lidmaatschap van harmonie TOG. Zijn muzikale loopbaan is echter nog veel langer dan die 50 jaar: Piet maakt al bijna 70 jaar (!) muziek.

Melkboer
Piet werd op oudjaarsdag 1938 geboren als zoon van de melkboer van Waspik. In 1948 ging kleine Piet piston spelen die in de oorlogsjaren zoveel had geleden dat ie met bandenplakspul aan elkaar moest worden gehouden. Toen het instrument uit elkaar viel, kwam de voorzitter aan huis met de mededeling: “Piet, ik heb nog een mooi instrument voor je”. Dat was de klarinet. Die bespeelde hij vanaf 1950 bij de harmonie van Waspik en na zijn verhuizing naar Middelrode in 1967 bij harmonie TOG. In 1989, tijdens de voorbereiding op het concours in ’s Heerenberg stapte Piet over op de basklarinet. Piet was vijf jaar secretaris en maar liefst 20 jaar penningmeester van TOG.

Konijn
Perfectionist, eigenwijs, verenigingsmens, muzikant, erelid, bestuurder, instrumentenmaker. Het zijn maar enkele termen die van toepassing zijn op Piet de Groot. TOG zit diep in het hart van deze muzikant. Nog iedere woensdag zet hij de stoelen voor de repetitie vast klaar en regelt hij het bestellen, kopieren en verspreiden van de bladmuziek van de harmonie; alles bij elkaar een tijdrovende klus. In het verleden was Piet als penningmeester de drijvende kracht achter de donateursactie. Maar het ging hem altijd om de muziek. Zelfs het hele gezin zat ooit bij de harmonie: Piet op klarinet, vrouw Diny op hoorn, en de kinderen Kees op trompet, Mariëlle op klarinet en Peter op hoorn. Piet “Het was geweldig om allemaal muziek te maken. Dat was vroeger bij ons thuis ook zo. We hebben ooit ons konijn in de achtertuin begraven terwijl we in een processie met muziek door de tuin liepen”. Namens het bestuur bedankte Esther Rasenberg Piet voor zijn jarenlange inzet voor de harmonie en wenste hem nog vele mooie jaren toe.