Zangers (m/v) gezocht voor spektakelstuk ‘Carmina Burana’

Dit seizoen is het precies 25 jaar geleden dat het oude parochiehuis Den Durpsherd plaatsmaakte voor een nieuw, modern sociaal cultureel centrum. Om dat jubileum luister bij te zetten, organiseert Den Durpsherd samen met muziekvereniging TOG op 8 en 9 juni volgend jaar het muziekspektakel Carmina Burana.

Ernst Daniel Smid en Nora Kalloef nemen de solostemmen voor hun rekening. Voor het begeleidende koor zoekt Den Durpsherd mensen die het leuk vinden om mee te zingen. Een unieke kans om onderdeel uit te maken van een totale muziek- en theaterbeleving!

Liefde en natuur
“Het openings- en slotstuk van Carmina Burana ‘Oh Fortuna’ kent bijna iedereen. Het wordt gebruikt als heroïsche opening bij bijvoorbeeld voetbal- of boxwedstrijden. Na het heroïsche begin, kent het stuk lieflijke aria’s en een prachtig slotkoraal”, vertelt koordirigent Rowan van der Westen (31). “Het begin en het einde gaan over Fortuna Imperatix Munde, de heerseres van de wereld. Zij bepaalt het noodlot als een soort rad van fortuin. Er kan van alles gebeuren in het leven. Liefde, plezier, etc, maar uiteindelijk slaat het noodlot altijd weer toen”. Carmina Burana is geschreven door Carl Orff die daarvoor middeleeuwse teksten gebruikte. Deze waren namelijk rond de 13e eeuw verzameld in een klooster in het Beierse Benediktbeuern. Carmina Burana betekent dan ook zoiets als ‘liederen uit Beuern’. Het stuk gaat over de ontluikende natuur in de lente, kritiek op kerk en overheid, verheerlijking van het ongebonden leven vol aardse geneugten als drank, dobbelspel en de liefde.

Uniek projectkoor
Voor de uitvoering wordt een projectkoor opgericht dat moet gaan bestaan uit zo’n 80 zangers en zangeressen. Via via hebben de eerste 20 zangers zich al aangemeld. Tussen januari en juni zijn er tien repetities op zaterdagen van 10.00-14.30 uur waarin het stuk wordt ingestudeerd. Rowan van der Westen: “Het is handig als je al enige koorervaring hebt. In december bekijken we met alle aangemeldde zangers en zangeressen welke stem het beste bij hen past door middel van een kleine stemtest. In januari gaan we dan van start. Alle zangers krijgen linkjes waarmee ze ook zelfstandig partijen kunnen oefenen. Tijdens de repetities kunnen we de boel dan onder elkaar zetten. De Carmina bestaat uit allemaal korte delen, waardoor we steeds in stukjes kunnen werken. Als het straks samenkomt met het orkest wordt het heel gaaf!” Tijdens de uitvoering op 8 en 9 juni neemt TOG-dirigent Jan Gerrit Adema de algehele muzikale leiding op zich.

Aanmelden
Vind je het leuk om mee te zingen in dit Carmina-Buranakoor, kijk dan voor meer informatie en het aanmeldformulier op www.durpsherd.nl. Heb je nog vragen, stuur dan een mail naar carmina@durpsherd.nl.