“Zelfs de koeien gaan genieten van strobalenconcert!”

Komende zondagmiddag 9 juli vanaf half drie geeft harmonie TOG een concert op een wel heel bijzondere locatie. Waar de orkesten van de Berlicumse harmonie normaal gesproken op een podium spelen, is dat dit keer een stal op het melkveebedrijf van de familie Schouten-Sleutjes aan de Werststeeg. Gertie Schouten van het melkveebedrijf is niet bang dat de koeien van slag zullen raken. Sterker nog: ze verwacht dat de koeien er ook van gaan genieten!

Cowboymuziek
“Enkele maanden geleden zijn we door de activiteitencommissie van harmonie TOG om op ons bedrijf een concert te geven. We waren meteen enthousiast!”, vertelt Gertie die samen met haar man Remco een bedrijf met 150 melkkoeien runt en ook melktap heeft waar dagelijks verse melk te koop is. Harmonie TOG gaf het concert de toepasselijk naam “strobalenconcert”, want het publiek kan die middag op strobalen zitten. Onderzoek wijst uit dat ook koeien echt kunnen genieten van muziek. Bij wat rustigere muziek kan de melkproductie zelfs met 3 procent toenemen! Het concert begint om 14.30u met een optreden van het opleidingsorkest. Daarna spelen het opleidingsorkest en de harmonie enkele nummers samen. Vervolgens maakt het grote orkest het programma af. De harmonie heeft speciaal voor de gelegen een luchtig programma ingestudeerd waarin heel toepasselijk voornamelijk Amerikaanse cowboymuziek te horen is. Toepasselijkere muziek voor zo’n spectaculaire locatie bestaat er bijna niet….

Open dag
Remco en Gertie Schouten waren zo enthousiast dat ze het strobalenconcert direct hebben aangegrepen om een open dag op hun bedrijf te organiseren. Gertie: “Tussen 11.00u en 17.00u openen wij onze deuren voor het publiek. Je kunt zien hoe ons bedrijf draait, lekkere producten proeven, kalfjes, koeien, kuikentjes, konijntjes en biggetjes aaien, het voer voelen en de plattelandslucht opsnuiven. Ook voor de kindren is er van alles te beleven, zoals een speurtocht over de boerderij. We hopen veel mensen te ontmoeten die we veel kunnen vertellen over ons werk”. Het bedrijf van Remco en Gertie Schouten is gelegen aan de Werststeeg 17 in Berlicum. De toegang voor het concert en de open dag is gratis.